حسابرس آوید

آشنایی اولیه با نرم افزار و حل مساله (1)

دریافت (دانلود) فایل راهنما حسابداری

دریافت (دانلود) فایل های مربوطه

قصد داریم در این قسمت مثال صفحه کتاب اصول حسابداری سازمان حسابرسی تالیف زنده یاد مصطفی علیمدد و نظام الدین ملک آرائی؛ جلد اول، چاپ 30 ، صفحه 198 را حل کنیم.

جمع آوری اطلاعات مالی

در یک سیستم حسابداری باید امکان جمع آوری اطلاعات مربوط به معاملات مالی جهت ثبت در دفاتر وجود داشته باشد. این اطلاعات از روی اسناد و مدارک مربوط به معاملات و عملیات مالی جمع آوری میگردد. غالب رویدادهای مالی از معاملات بین موسسه با اشخاص دیگر ناشی میشود که اطلاعات مربوط به آن در اسناد و مدارک مثبته نظیر فاکتور خرید و فاکتور فروش منعکس است. برخی دیگر از رویدادهای مالی از عملیات داخلی یک سازمان ناشی و اطلاعات مربوط به آن در اسناد و مدارک داخلی مانند برگ تحویل کالا از انبار و اسناد مربوط به اصلاح حسابها، درج میشود.

اسناد و مدارک اولیه مربوط به معاملات و عملیات مالی اهمیت زیادی دارند، چون اطلاعات لازم را برای تجزیه و تحلیل معاملات عملیات مالی ثبت در دفتر روزنامه را فراهم میکنند و همچنین مدارک عینی هستند که امکان اثبات معاملات و عملیات مالی را در آینده فراهم می نمایند. از این رو، این گونه اسناد و مدارک برای مراجعات و رسیدگیهای بعدی بایگانی و نگه داری می شوند.

تجزیه و تحلیل معاملات و عملیات مالی

تجزیه و تحلیل معاملات و عملیات مالی بر اساس اطلاعات منعکس در اسناد و مدارک اولیه صورت میگیرد. در این مرحله به منظور انعکاس معاملات و عملیات مالی در دفتر روزنامه باید تصمیم گیری شود که چه حساب یا حسابهایی بدهکار و چه حساب و یا حسابهایی بستانکار می شوند. در ادامه معاملات و عملیات مالی اسفندماه تعمیرگاه تلویزیون دقیق با ذکر اسناد و مدارک مثبته مربوطه بیان میشود.

 

معاملات و عملیات مالی شرح مختصر
1 اسفند تعمیرگاه تلویزیون دقیق توسط آقای محسن دقیق تاسیس شد. آقای دقیق حسابی جداگانه برای عملیات بانکی تعمیرگاه در بانک صادرات افتتاح و مبلغ 2000000 ریال به عنوان سرمایه اولیه به حساب مزبور واریز کرد. حسابجاری شماره 135.
محل کاری اجاره و مبلغ 120000 ریال بابت اجاره یک ساله پرداخت شد. تاریخ شروع اجاره نامه اول اسفند
یک دستگاه اتومبیل وانت به مبلغ 600000 ریال بطور نقد خریداری شد.
تعدادی ابزار و وسایل کار به مبلغ 480000 ریال خریداری شد. 200000 ریال آن پرداخت گردید و برای بقیه سفته دوماهه ای صادر و به فروشنده تسلیم شد.
دو فقره قرارداد سرویس تلویزیون به شرح زیر منعقد گردید:الف) قرارداد سرویس با یکی از فروشندگان محلی (فروشگاه امید) برای سه ماه از اول اسفند ماه تا اول خرداد سال آتی از قرار هر ماه 60000 ریال. بابت این قرارداد 180000 ریال پیش دریافت شد.

ب) قرارداد سرویس با هتل پیام از قرار هر ساعت 600 ریال، صورتحساب خدمات انجام شده بعد از انجام 50 ساعت کار ارسال و حق الزحمه مربوطه دریافت خواهد شد.

3 اسفند ملزومات و قطعات مصرفی به مبلغ 50000 ریال بطور نسیه از شرکت آفتاب خریداری شد. فاکتور شماره 36
14 اسفند صورتحساب خدمات انجام شده به مبلغ 75000 ریال بابت تعمیر تلویزیونهای موسسه آموزشی سام ارسال شد.
دستمزد نیمه اول اسفند ماه کارگران تعمیرگاه به مبلغ 80000 ریال پرداخت شد.
15 اسفند بابت انجام تعمیرات و سرویس در نیمه اول اسفند ماه مبلغ 320000ریال از مشتریان دریافت شد.
17 اسفند مبلغ 20000 ریال بابت هزینه آگهی در جراید پرداخت شد.
19 اسفند مبلغ 50000 ریال بابت صورتحساب 14 اسفند ماهاز موسسه آموزشی سام دریافت و به بانک واریز شد.
28 اسفند مبلغ 18000 ریال بابت هزینه سوخت اتومبیل وانت پرداخت شد.
دستمزد نیمه دوم اسفند ماه کارگران تعمیرگاه به مبلغ 90000 پرداخت شد.
آقای دقیق مبلغ 50000 ریال از حساب بانک برای مصارف شخصی برداشت کرد.
بابت انجام تعمیرات و سرویس در نیمه دوم اسفند ماه مبلغ 350000 ریال از مشتریان دریافت شد.

 

در صورتیکه از نرم افزار قبلاً استفاده کرده اید و در آن تراکنشهایی ایجاد کرده اید بهتر است برای جلوگیری از موارد ناخواسته نرم افزار را به حالت اول برگردانید. برای این کار می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

الف) ایجاد شرکت جدید، از تنظیمات بر روی لینک ويرايش و ايجاد شرکت کلیک کرده و در قسمت مربوطه اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. بعد از کلیک بر روی دکمه ذخیره، شرکت جدید ایجاد شده و نرم افزار به شما پیغام مناسب را می دهد. در این قسمت لازم است از نرم افزار خارج شده و سپس با انتخاب نام شرکت جدید و واردکردن نام کاربری و رمز عبور مربوطه به سیستم وارد شوید.

 

ب) در صورتیکه اطلاعات خاص و مهمی درون نرم افزار وارد نکرده اید، می توانید با استفاده از فایل fa_empty.sql نرم افزار را به حالت اول برگردانید. برای این منظور مطابق دستورالعمل زیر عمل نمایید. وارد صفحه تنظیمات شده و سپس بر روی لینک پشتيبان گيري و بازيابي پايگاه داده کلیک کنید. سپس فایل fa_empty.sql را انتخاب نموده و پس از بارگزاری فایل، آنرا در قسمت مربوطه انتخاب نموده و سپس بر روی لینک بازیابی از فایل پشتیبان کلیک کنید تا عملیات بازیابی پایگاه داده انجام شود.

می توانید از روش دوم (ب) در حالتی که اطلاعات واردشده را نیاز دارید انجام دهید. ابتدا از پایگاه داده موجود فایل پشتیبان تهیه نمایید و سپس فرآیند را مطابق روش گفته انجام دهید. پس از انجام کار در هر زمان که تمایل داشتید از این فایل استفاده نموده وسیستم را به حالت اول برگردانید.

 

توجه کنید که پس از استفاده از فایل fa_empty.sql و بازیابی پایگاه داده توسط این فایل، رمز ورود به عبارت password تغییر می یابد. برای تغییر رمز به مقدار دلخواه از صفحه تنظیمات و انتخاب لینک تنظيمات مرتبط به کاربران، رمز خود را تغییر دهید.

 

ایجاد کدینگ حسابداری مورد نیاز

لازم است برای حل مساله ابتدا حسابهای مورد نیاز را در نرم افزار ایجاد نماییم. مطابق مساله گفته شده نیاز به ایجاد حسابهایی به شرح جدول زیر است.

بر روی لینک دفاتر حسابداری کلیک کنید. و سپس بر روی طبقه بندی حسابهای دفتر کل کلیک کنید.

چک کنید تا از وجود تمامی طبقه های موردنیاز تعریف حسابها مطابق شکل وجود داشته باشد. در صورت نیاز بر روی آیکون ویرایش (مداد) کلیک نمایید تا آیتم را بتوانید اصلاح کنید.

بر روی گروه هاي حساب دفتر کل کلیک کنید. مطابق شکلهای زیر گروه های مورد نیاز را ایجاد نموده و سپس بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.

 

 

 

در این مرحله می توانید حسابهای لازم را ایجاد کنید، بر روی تعريف حساب جديد کلیک کرده تا وارد صفحه کدينگ حسابها شوید. در این قسمت قصد داریم تا حساب بانک صادرات را ایجاد نماییم. مطابق شکل اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای مربوطه تکمیل کنید. برای هر حساب جدید توجه داشته باشید که گروه حساب موردنظر را حتماً مطابق نوع حساب انتخاب کنید.

مطابق جدول زیر برای سایر حسابها نیز فرآیند را انجام داده تا تمامی حسابهای مورد نیاز در سیستم ثبت شوند.

در صورت تمایل می توانید از فایل (1) استفاده نموده و عملیات بازیابی پایگاه داده را از طریق آن انجام دهید تا کدینگ حسابداری مورد نیاز شما ایجاد شود.

 

حساب عنوان حساب
1 دارایی
11 بانک صادرات
12 بدهکاران
13 حق الزحمه دریافتنی
14 موجودی ملزومات و قطعات
15 پیش پرداخت اجاره
16 وسایل نقلیه
17 استهلاک انباشته وسایل نقلیه
18 ابزار و وسایل کار
19 استهلاک انباشته ابزار
2 بدهی
21 بستانکاران
22 اسناد پرداختنی
23 آب و برق پرداختنی
24 دستمزد پرداختنی
25 پیش دریافت حق الزحمه خدمات
3 سرمایه
31 سرمایه
32 برداشت
33 خلاصه سود و زیان
4 درآمد
41 درآمد حق الزحمه خدمات
5 هزینه
51 هزینه اجاره
52 هزینه دستمزد
53 هزینه تبلیغات
54 هزینه ملزومات و قطعات
55 هزینه آب و برق
56 هزینه سوخت
57 هزینه استهلاک وسایل نقلیه
58 هزینه استهلاک ابزار

 

تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی و ثبت در نرم افزار حسابرس

تعمیرگاه تلویزیون دقیق توسط آقای محسن دقیق تاسیس شد. آقای دقیق حسابی جداگانه برای عملیات بانکی تعمیرگاه در بانک صادرات افتتاح و مبلغ 2 میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه به حساب مزبور واریز کرد. حسابجاری شماره 135.
بدهکار بستانکار
بانک 2000000
سرمایه 2000000

 

جهت ثبت تراکنش مالی فوق بدین روش اقدام کنید.

  1. انتخاب صفحه دفاتر حسابداری
  2. کلیک بر روی ثبت روزنامه

در صفحه بازشده، ابتدا با توجه به تاریخ فرایند مالی، تاریخ مناسب را انتخاب کنید. سپس حساب بانک را از منوی بازشونده انتخاب کنید و یا درون کادر کد حساب عدد 11 را وارد نمایید تا حساب مورد نظر انتخاب شود (مطابق شکل زیر)

 

مبلغ 2000000 را در ستون بدهکار وارد کرده و سپس بر روی دکمه افزودن کلیک کنید.

 

همین کار را برای حساب سرمایه انجام دهید، منتها مبلغ را در ستون بستانکار درج کرده و سپس بر روی دکمه افزودن کلیک کنید.

در صورت مشکل در مقادیر وارد شده و یا هر ایراد دیگر نرم افزار به صورت خودکار پیامهای مناسبی را به کاربر نشان می دهد.

همین فرآیند را برای سایر تراکنشهای مساله انجام دهید.

محل کاری اجاره و مبلغ 120000 ریال بابت اجاره یک ساله پرداخت شد. تاریخ شروع اجاره نامه اول اسفند
بدهکار بستانکار
پیش پرداخت اجاره 120000
بانک 120000

 

یک دستگاه اتومبیل وانت به مبلغ 600000 ریال بطور نقد خریداری شد.
بدهکار بستانکار
وسایل نقل 600000
بانک 600000

 

تعدادی ابزار و وسایل کار به مبلغ 480000 ریال خریداری شد. 200000 ریال آن پرداخت گردید و برای بقیه سفته دوماهه ای صادر و به فروشنده تسلیم شد.
بدهکار بستانکار
ابزار و وسایل کار 480000
بانک 200000
اسناد پرداختنی 280000

 

قرارداد سرویس با یکی از فروشندگان محلی (فروشگاه امید) برای سه ماه از اول اسفند ماه تا اول خرداد سال آتی از قرار هر ماه 60000 ریال. بابت این قرارداد 180000 ریال پیش دریافت شد.
بدهکار بستانکار
بانک 180000
پیش دریافت حق الزحمه خدمات 180000

 

ملزومات و قطعات مصرفی به مبلغ 50000 ریال بطور نسیه از شرکت آفتاب خریداری شد. فاکتور شماره 36
بدهکار بستانکار
موجودی قطعات و ملزومات 50000
بستانکاران 50000

 

صورتحساب خدمات انجام شده به مبلغ 75000 ریال بابت تعمیر تلویزیونهای موسسه آموزشی سام ارسال شد.
بدهکار بستانکار
بدهکاران 75000
درآمد حق الزحمه خدمات 75000

 

دستمزد نیمه اول اسفند ماه کارگران تعمیرگاه به مبلغ 80000 ریال پرداخت شد.
بدهکار بستانکار
هزینه دستمزد 80000
بانک 80000

 

بابت انجام تعمیرات و سرویس در نیمه اول اسفند ماه مبلغ 320000 ریال از مشتریان دریافت شد.
بدهکار بستانکار
بانک 320000
درآمد حق الزحمه خدمات 320000

 

مبلغ 20000 ریال بابت هزینه آگهی در جراید پرداخت شد.
بدهکار بستانکار
هزینه تبلیغات 20000
بانک 20000

 

مبلغ 50000 ریال بابت صورتحساب 14 اسفند ماهاز موسسه آموزشی سام دریافت و به بانک واریز شد.
بدهکار بستانکار
بانک 50000
بدهکاران 50000

 

مبلغ 18000 ریال بابت هزینه سوخت اتومبیل وانت پرداخت شد.
بدهکار بستانکار
هزینه سوخت اتومبیل 18000
بانک 18000

 

دستمزد نیمه دوم اسفند ماه کارگران تعمیرگاه به مبلغ 90000 ریال پرداخت شد.
بدهکار بستانکار
هزینه دستمزد 90000
بانک 90000

 

آقای دقیق مبلغ 50000 ریال از حساب بانک برای مصارف شخصی برداشت کرد.
بدهکار بستانکار
برداشت 50000
بانک 50000

 

بابت انجام تعمیرات و سرویس در نیمه دوم اسفند ماه مبلغ 350000 ریال از مشتریان دریافت شد.
بدهکار بستانکار
بانک 350000
درآمد حق الزحمه خدمات 350000

 

در صورت تمایل می توانید با استفاده از قابلیت بازیابی از فایل پشتیبان و با کمک فایل (2) اطلاعات و اسناد مالی فوق الذکر را بداخل نرم افزار وارد نمایید.

مشاهده نتایج و گزارشات

به صفحه دفاتر حسابداری رفته و از بخش جستجو و گزارشات بر روی لینک روزنامه کلیک کنید. بنا به نیاز یکی از آیتمهای مناسب را تعیین کرده و سپس بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

توجه کنید که محدوده تاریخ را بر اساس تاریخی که در ثبت اسناد حسابداری استفاده کرده اید بگذارید. در صورتیکه از فایل پشتیبان، نرم افزار را بازیابی کرده اید؛ توجه داشته باشید که تاریخ اسناد در محدوده اول تا آخر اسفندماه سال 1390 وارد شده است.

مشاهده تراز آزمایشی

مطابق شکل بر روی لینک تراز آزمایشی کلیک کنید.

 

برای تست نرم افزار و راستی آزمایی به صفحه 203 کتاب اصول حسابداری، جلد اول چاپ 30 مراجه نموده و تراز آزمایشی تعمیرگاه دقیق را با نتیجه بدست آمده با نرم افزار مقایسه کنید.

همچنین با انتخاب لینک گزارشات دفتر کل و کلیک بر روی آن وارد صفحه گزارشات و آناليز میشوید. از گزینه (انتخاب زير دسته: دفتر کل) سپس کدینگ حسابداری را انتخاب کرده و نهایتاً بر روی دکمه نمایش کلیک کنید.

شروع کار با حسابرس آوید

تنظیمات اولیه

مطابق شکل بر روی تنظیمات اولیه کلیک کنید.

نمايش اعشار: محلی برای تعیین تعداد ارقام اعشار دار

تاريخ و جداکننده ارقام: شيوه نمايش تاريخ و جداکننده ارقام در این قسمت تنظیم میگردند.

تنظيمات زبان: انتخاب زبان فارسی

تنظيمات متفرقه: نمايش راهنما براي کاربران جديد در نسخه بعدی تکمیل می گردد.

 

بعد از تغییر پارامترهای موردنیاز بر روی دکمه به روز رسانی کلیک کنید، نرم افزار به شما پیغام عمليات به روز رساني با موفقيت انجام پذيرفت را نشان می دهد.

 معرفی پنجره های اصلی نرم افزار

در قسمت فوقانی نرم افزار از راست به چپ موارد زیر دیده میشود، به منظور جلوگیری از تکرار در ادامه این راهنما، فقط از عبارت مربوطه استفاده می شود. (مثال: به فرآیند فروش بروید.)

  1. فرآیند فروش
  2. فرآیند خرید
  3. انبار و موجودی کالا
  4. فرآیند ساخت
  5. مراکز هزینه
  6. دفاتر حسابداری
  7. تنظیمات

هر کدام از این بخشها خود شامل چند زیر گروه عمده هستند:

تراکنش هاي مربوطه: آیتمهای مربوط به ایجاد و ویرایش تراکنشهایی که منجر به تغییر در حسابهای دفتر کل میشوند

جستجو و گزارشات: جستجوی اقلام مربوطه هر بخش با تعیین پارامترهای مورد نیاز؛ گزارشات اسنادی هستند که طبق معیاری خاص و بر اساس نیاز کاربر ایجاد شده و در فرمتهای اکسل و pdf قابل دریافت هستند.

عمليات و تنظيمات مرتبط: برای ثبت تراکنشهای هر قسمت نیاز به تعریف موارد خاصی است که در این محل می توان به ایجاد و یا ویرایش آنها اقدام کرد.

 

تنظيمات شرکت/ سازمان

به تنظیمات رفته و بر روی تنظيمات شرکت/ سازمان کلیک کنید. در این قسمت می توانید مشخصات شرکت خود را وارد نمایید. اکثر موارد نیازی به توضیح ندارد.

جستجو در اقلام، لیست مشتریان و لیست فروشندگان و تامین کنندگان:

با زدن تیک هر مورد در فیلد های مرتبط با هر یک در سایر قسمتهای نرم افزار، با تایپ بخشی از نام لیستی مرتبط ایجاد شده که کاربر میتواند از بین گزینه یا گزینه های احتمالی مورد خود را انتخاب کند، پیشنهاد میشود در صورتیکه تعداد زیادی در هر یک از موارد فوق را داشته باشید، تیک مورد نظر زده شود.

حداکثر زمان بلا استفاده از سيستم (امنيتي)

بدلایل امنیتی پس از مدتی استفاده نشدن از نرم افزار، به صورت خودکار به صفحه ورود کاربر می رود، شما می توانید این زمان را در این قسمت انتخاب کنید.

 

ارزش گذاري مجدد حسابهاي پولي (به علت تغييرات نرخ تبديل ارز)

در صورتیکه در مبادلات خود از چند واحد پولی به غیر از ريال استفاده میکنید، قابل استفاده است و در غیر این صورت کاربردی ندارد.

سال مالی

سال مالی در نرم افزار یک مورد یکتا بوده و در حالت نرمال به شما اجازه ثبت سند در خارج از این تاریخ داده نخواهد شد. در این قسمت شما می توانید سال مالی نرم افزار را انتخاب کنید.

توجه کنید در صورت نیاز به وارد کردن سندی خارج از سال مالی جاری ابتدا باید در این قسمت سال مالی را تغییر داده و سپس اقدام به ثبت سند نمود. مجدداً پس از انجام کار سال مالی را به مقدار اصلی آن برگردانید.

 

محاسبه خودکار قیمت ( محاسبه قیمت فروش با کمک قيمت استاندارد)

شما میتوانید از محاسبات قیمت اتوماتیک برای کالاهایی که برای آنها قیمت فروش تعیین نشده است استفاده نمایید.

 

تعریف کدینگ حسابداری

به بخش دفاتر حسابداری رفته و در قسمت عمليات و تنظيمات مرتبط به ترتیب آیتمهای تعریف حسابهای جدید، گروه های حساب دفتر کل و در پایان طبقه بندی حسابهای دفتر کل قابل مشاهده است.

گروه هاي حساب دفتر کل

بنا به نیاز می توانید گروه های حساب دفتر کل را مطابق نیاز سازمان و شرکتتان تعریف نمایید.

تعریف حساب جدید

پس از تعریف گروه های حساب دفتر کل لازم است حسابهای مورد نیاز را به نرم افزار بدهید. وارد این قسمت شده و فیلدهای مربوطه را تکمیل و در نهایت بر روی دکمه اضافه کلیک کنید.

در صورت تمایل می توانید کدینگ خود را برای ما بفرستید تا با نام خودتان برای بقیه کاربران قابل استفاده باشد. برای این کار لازم است بعد از ثبت کدینگ، به قسمت تنظيمات رفته و سپس در قسمت عمليات و تنظيمات مرتبط بر روی پشتيبان گيري و بازيابي پايگاه داده کلیک کنید. بعد از تهیه پشتیبان آنرا برای ما از طریق آدرس پست الکترونیکی زیر بفرستید.

chartacc@avidweb.ir

 

آماده سازی برنامه

قبل از شروع به استفاده، لازم است تنظیمات زیر را انجام داده تا نرم افزار برای شروع کار و انجام محاسبات آماده گردد.

به تنظیمات رفته و تنظيمات حسابهاي دفتر کل را انتخاب کنید.

به بخش تنظيمات عمومي دفتر کل رفته و حسابهای پیش فرض شامل سود (زيان) انباشته، سود / زيان سالانه ، حساب کارمزد بانکي و سایر حسابهای مورد نیاز را وارد نمائید. بقیه موارد نیز بر اساس نیاز تنطیم کنید.

در صورتیکه قصد دارید کدینگ خود را برای ما ارسال کنید، بهتر است پس از تنظیم حسابهای پیش فرض در این برگه آنرا برای ما ارسال کنید تا سایر کاربران از انجام امور تکراری این قسمت آسوده شوند.

تنظیم حسابهاي بانکي

از قسمت دفاتر حسابداری، در زیر گروه عمليات و تنظيمات مرتبط مورد حسابهاي بانکي را انتخاب کنید. بنا به نیاز حسابهای تعریف شده در دفتر کل را به عنوان حسابهای بانکی به نرم افزار معرفی کنید، طبق الگوریتم داده شده به نرم افزار، از این پس تراکنشهای مربوط به این حسابها به صورت ثبت پرداختهاي بانکي و ثبت سپرده گذاري در بانک بوده و طبق آن حسابهای مرتبط بدهکار و بستانکار خواهند شد.

انواع حسابهای بانکی قابل انتخاب

  • حساب پس انداز
  • حساب جاری
  • حساب اعتباری
  • حساب نقدی (صندوق)

تنظیم مالیات

قبل از شروع کار در بخشهای فرآیند فروش و صدور فاکتور لازم است مالیات در سیستم تعریف شود.

برای پرهیز از بروز مشکل با ورود دستی سند حسابداری، تمام مالیات ها باید دارای حساب مشابه هم برای خرید و هم برای فروش باشند.

از قسمت تنظیمات وارد تنظيمات شرکت/ سازمان شده و در آن صفحه ابتدا بر روی لینک ماليات ها کلیک کنید. در این صفحه به تعریف مالیات و درصد آن بپردازید. (به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده)

سپس به صفحه تنظیمات شرکت/ سازمان برگشته و بر روی گروه هاي مالياتي کلیک کنید. در این قسمت می توانید گروه های مالیاتی خود را تعریف و یا ویرایش کنید. به صورت پیش فرض دو دسته “مالیات” و “معاف از ماليات” وجود دارد. در صورتیکه قصد دارید از این دو دسته پیش فرض استفاده نمائید لازم است دسته “مالیات” را انتخاب کرده و بر روی لینک ویرایش (تصویر مداد) کلیک کنید. پس از باز شدن کادر ویرایش مالیاتی که لازم است به آن نسبت دهید را مشخص نموده و کنار آن تیک بزنید.

لازم به ذکر است که در نرم افزار مبنای محاسبه مالیات به نوع کالا و مشتری ارتباط داشته و میتواند برای هر مشتری و یا فروشنده مقداری متفاوت تعیین شود.

گروه های مالیاتی به طور پیش فرض قابل دسترسی نمی باشند. به منظور دستیابی به آنها لازم است به برگه تنظیمات رفته و سپس تنظيمات سطح دسترسي کاربران را انتخاب کنید. بعد باید تیک گروه مالیاتی را بزنید.

 تعریف اقلام انبار

وارد قسمت انبار و موجودی کالا شده و از بخش عمليات و تنظيمات مرتبط به ترتیب بر روی موارد زیر کلیک کنید.

واحد شمارش: تعریف واحد شمارش اقلام (عدد، ساعت، متر و …)

گروه بندي کالا و خدمات و تعريف حسابهاي مرتبط:

تعريف اقلام و کالاهاي جديد:

 

تعریف مشتریان و فروشندگان/ تامین کنندگان

برای اینکار به برگه فرآیند فروش رفته و سپس درون زیرگروه عمليات و تنظيمات مرتبط ، برای تعریف مشتری عمليات و تنظيمات مرتبط را انتخاب کنید.
بعد از دادن مشخصات برای هر مشتری میتوانید درصد تخفیف خاص برای آن مشتری و همچنین در صورت خرید نقدی درصد تخفیف بابت پرداخت فورى را برای این مشتری وارد نمایید. همچنین اعتبار مشتری را برای خرید نسیه مشخص کنید.

همچنین میتوان به تعریف انبار پیشفرض موجودی کالا در صورتی که چند انبار تعریف شده باشد) با کمک انبار موجودي کالاي پيش فرض و تعیین مالیات فروش مطابق دسته های مالیاتی که قبلاً در سیستم تعریف شده است با تعیین انتخاب دسته مالياتي
پرداخت. بعد از واردنمودن اطلاعات اولیه و در صورت نیاز نوبت به پرکردن افراد مرتبط با آن شرکت است. مثلن میتوان تعیین نمایید که فرد در رابطه با کدامیک از موارد جوابگو است. (منظور ناحیه رنگی شده در شکل زیر است.)

بر روی برگه اطلاعات تماس کلیک کنید.

بعد از تعریف مشتری، در صورتی که تراکنش مالی با وی انجام داده باشیم، با مراجعه به همین صفحه و انتخاب تراکنشهای مالی و یا سفارشات فروش میتوان تراکنشهای مالی و سفارشات خریدی که داده است را مشاهده و یا جستجو کنیم.

 

تعریف فروشندگان/ تامین کنندگان

مطابق روال صحبت شده برای مشتریان که در قسمت بالا بدان اشاره شد، همین فرآیند برای فروشندگان/ تامین کنندگان انجام می گیرد. فقط به جای فرآیند فروش بر روی فرآیند خرید کلیک کنید.

 

ماندهٔ ابتدای دوره

در صورتی که قبلن فرآیند حسابداری خود را با نرم افزار خاصی انجام داده اید و قصد تغییر سیستم خود را دارید، لازم است برای وارد کردن نتایج به نرم افزار حسابرس آوید، از فعالیتهای مالی خود ترازنامه تهیه نموده و سپس طبق دستورات زیر عمل نمایید.

  1. سال مالی جدیدی را درست یکسال قبل از اولین سال مالی ایجاد کنید. مثلن اگر برای بار اول در سال 91 استفاده کردید، سال مالی جدید را بر روی اول فروردین90 قرار دهید. (در صورتیکه سال مالی موردنظر وجود ندارد از برگه تنظیمات و سپس انتخاب
    سال مالي، دوره مالی جدیدی ایجاد کنید.)
  2. تنظیمات شرکت را تغییر دهید به طوریکه سال مالی جدید را به عنوان سال مالی اصلی مبنا قرار دهد. (برگه تنظیمات و سپس انتخاب تنظيمات شرکت/ سازمان)
  3. چک کنید تا از وجود تمامی حسابهای موجود در ترازنامه سال موردنظر درون حسابهای دفتر کل نرم افزار مطمئن شوید. در صورت نیاز حسابها را ایجاد نمایید.
  4. به داخل ثبت روزنامه (قسمت دفاتر حسابداری و انتخاب ثبت روزنامه) رفته و تاریخ را بر روی آخرین روز 29 اسفند تنظیم نمایید.
  5. خط به خط از ترازنامه به دورن نرم افزار وارد نمایید. بهتر است حتماً به تفاوت ارقام و تراز حسابهای بدهکار و بستانکار توجه نمایید. پس از تمام شدن دکمه ثبت سندهای وارد شده را فشار دهید.
  6. مجدداً سال مالی شرکت را بر روی سال مالی جاری تنظیم نمایید.

لازم است برای داشتن دسترسی به حسابهای بانکی توسط کاربر اصلی وارد سیستم شوید. در صورت نیاز به تعریف فرد دیگری به این دسترسی وارد برگه تنظيمات شده و سپس تنظيمات سطح دسترسي کاربران را انتخاب کنید و در نهایت بنا به نیاز به کاربر موردنظر دسترسی تعریف شده بدهید.

پیشرفته

در صورتی که دارای انبار و موجودی کالا بوده و همچنین قیمت خرید یا بهاء موجودی کالا را می دانید؛ عملیات زیر را انجام دهید.

  1. مجدداً دوره مالی را بر روی سال قبل تنظیم کنید.
  2. به داخل برگه انبار و موجودی کالا شوید.
  3. اقلام را به صورت تک تک وارد تعریف نمائید.
  4. از ثبت سند تعديل موجودي انبار به منظور تعیین مقدار/ تعداد اولیه موجودی کالا و قیمت آن استفاده کنید. باز هم روز را بر روی آخرین روز سال تاریخ را تنظیم نمایید.
  5. تغییرات را ذخیره کنید.
  6. نرم افزار به طور خودکار ثبتهای حسابداری را با توجه به حساب های تعیین شده برای هر قلم موجودی کالا در دفتر روزنامه و به صورت تراز (بدهکار و بستانکار) ثبت میکند. همچنین به طور خودکار مبلغ معادل را در حساب موجودی کالا بستانکار میکند. ( برای مشاهده ثبتهای خودکار به برگه دفاتر حسابداری رفته و سپس از قسمت جستجو و گزارشات آیتم روزنامه را انتخاب کنید، دقت کنید که تاریخ مورد نطر در بازه شروع و پایان تاریخ قسمت جستجو باشد.)
  7. در اینجا لازم است که شما یک ثبت معکوس در همان تاریخ و برای کالای انتهای دوره بزنید.
  8. انجام این عملیات منجر به بروزشدن موجودی کالا از لحاظ تعداد و قیمت متوسط میشود.

 

استفاده از سیستم مالیات نرم افزار

بعد از اینکه سیستم مالیات را تنظیم کردید، نوبت این است که شرح داده شود تا چگونه از آن برای کارحسابداری استفاده می شود.

  • بیایید فرض کنیم که طبق قانون شما دارای یک فرجه یک ماهه برای گزارش مالیات بوده و شما مجبور هستید در 15 هر ماه گزارش ماه قبل را آماده و ارسال نمایید. بنابراین لازم است که شما در تاریخی بین اول تا 15 ماه وارد سیستم گزارش مالیات نرم افزار شوید. (وارد قسمت تنظيمات شده و سپس تنظيمات شرکت/ سازمان را انتخاب کنید؛ مطابق شکل مقادیر تنظیم شود.)

  • در تاریخی که لازم است گزارش مالیاتی را ارسال کنید وارد نرم افزار شده و از بخش دفاتر حسابداری و قسمت جستجو و گزارشات بر روی گزارشات دفتر کل کلیک کرده و زیر دسته “مالیات” را انتخاب کنید. به صورت خودکار و طبق تنظیماتی که در قسمت بالا انجام شده است، تاریخ شروع و پایان پیشنهادی برای گزارش تنظیم شده است.

 

  • به منظور پرهیز از ثبت مستقیم حساب مالیاتی، لازم است حسابی را به عنوان حساب انباشته مالیات معرفی نماییم.

  • پس در تاریخ پایان دوره مالیاتی بهتر است ما یک ثبت برای حساب مالیات زده و آنرا خالی کنیم، در مقابل مقدار آنرا به حساب انباشته مالیات منتقل نماییم.
  • حالا هر وقت که شما مالیات را به بانک میریزید، باید حساب انباشته مالیات را بدهکار کرده و حساب بانک در مقابل بستانکار شود. (با یک ثبت سند حسابداری)
  • همانطور که ملاحظه شد، اجباری است که از حساب انباشته مالیات استفاده کنیم. در صورتیکه بدون آن و با لحاظ کردن مستقیم حساب مالیات، اطلاعات مالیاتی از بین میرود.
  • دوره بعد هنگامیکه مجدداً گزارش مالیاتی را احظار مینمایید، نرم افزار تاریخ پیشنهادیش به تناسب تغییر کرده و از آنجاییکه حساب مالیاتی را با ثبت سند حسابداری خالی کرده اید، آنرا وارد گزارش نمی کند.

 


 

اهداء مالی

در صورتیکه از کار با نرم افزار حسابرس آوید احساس رضایت می کنید، خواهشمندیم علاوه بر معرفی نرم افزار به سایر افراد، مبلغی را برای کمک به هموطنان نیازمند در این شرایط سخت اقتصادی کشور اختصاص دهید. سعی کنید این کار را نه از طریق موسسات خیریه و NGO بلکه در صورت امکان به صورت فردی و از نزدیکترین افراد مستحق که در اطرافمان هستند، انجام دهید.

با تشکر از انتخاب یکی از محصولات شرکت آوید

نصب حسابرس آوید

این نرم افزار تحت مرورگر کار میکند، پیشنهاد می کنیم حتماً از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید. می توانید آخرین نسخه مرورگر فایرفاکس را از اینجا دریافت نمائید.

پس از دانلود برنامه حسابرس آوید، بر روی آیکون برنامه دو مرتبه کلیک نمایید.

ویزارد نصب نرم افزار باز می شود، بر روی ادامه (Next) کلیک کنید.

در این مرحله لازم است که با لیسانس نرم افزار موافق باشید و آنرا تایید نمایید، سپس بر روی ا دامه (Next) کلیک کنید.

 

بر روی ادامه کلیک کنید. (سه مرحله)

بر روی دکمه نصب (install) کلیک کنید.

 

در این مرحله لازم است که پارامترهای نصب سرور و پایگاه داده را در صورت نیاز تغییر دهید. بهتر است از مقادیر پیش فرض استفاده نمایید. توجه نمایید که رمز پایگاه داده را در جایی ثبت نمائید، در مراحل بعدی نصب نرم افزار از آن استفاده خواهد شد.

رمز پایگاه داده را در جایی ثبت نمائید.

پس از تایید این پنجره، نصاب نرم افزار به شناسایی مرورگر مورد استفاده می پردازد. در صورتیکه فایر فاکس نصب باشد آنرا به صورت خودکار شناخته و در غیر اینصورت لازم است که به صورت دستی آدرس مرورگر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در این مرحله پنجره ای باز شده و اطلاعاتی در مورد مراحل نصب می دهد. بر روی بله (Yes) کلیک کنید. بنا به سرعت سیستم شما لحظاتی لازم است منتظر مانده تا فرآیند نصب انجام شود.

 

 

بر روی اتمام (Finish) کلیک کنید.

مرحله دوم

بر روی لینک حسابرس آوید کلیک کنید (مطابق شکل) بعد از کلیک مرورگر باز شده و مرحله دوم نصب آغاز میشود.

در صورتیکه با بازشدن مرورگر نرم افزار شروع به کار نکرد، از منوی (Tools) بر روی گزینه (Start Server) کلیک کنید، مجدداً بر روی لینک حسابرس آوید کلیک کنید.

در این قسمت زبان نرم افزار را به فارسی تغییر دهید. سپس بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

 

رمز عبور پایگاه داده همان مقداری است که در قبل تاکید بر نوشتن و یادداشت آن شده بود. نام پایگاه داده نیز یک مقدار دلخواه است. مقادیر را وارد کرده و سپس بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

در قسمت عنوان شرکت، نام شرکت/ سازمان خود را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبوری برای خود انتخاب کنید و در فیلدهای مربوطه وارد نمائید. به منظور پرهیز از مشکل لازم است در دو قسمت رمز ورود را وارد کنید تا همه چیز کنترل شده پیش برود.

نکته: توجه کنید که کاربری که در مرحله اول و در این قسمت ایجاد میشود، کنترل تمامی قسمتهای نرم افزار را داشته و باقی کاربران نرم افزار زیر مجموعه وی می باشند.

توجه: نام کاربری و رمز عبور را به خاطر بسپارید.

نکته: در قسمت انتخاب کدینگ حسابداری در حال حاضر کاربران با انتخابی مواجه نیستند. در نسخه های آتی کدینگهای بیشتری متناسب با نوع شرکت ارائه خواهد شد. شما نیز میتوانید در این امر کمک کنید. کدینگ خود را برای ما بفرستید تا با نام خودتان برای سایر کاربران ارائه شود.

زبان پیش فرض سیستم را فارسی انتخاب کنید.

بر روی قسمت مورد نظر کلیک کنید. /پایان نصب نرم افزار

نرم افزار حسابداری آوید

حسابرس آويد تحت شبکه و با رابط گرافيکي ساده و زيبا به بازار عرضه شده‌است. نرم‌افزار داراي قابليتهاي مختلف و منحصر به فردي است که در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره‌شده‌است.
توجه: نسخه دانشجوئي حسابرس آويد براي آشنائي دانشجويان رشته حسابداري، رايگان مي‌باشد. دانشجويان با کليک بر روي لينک انتهاي صفحه مي‌توانيد اين نرم افزار را دانلود نمائيد.

قابلیت ها

نسخه سازمانی

نسخه دانشجوئی

تعریف چندین شرکت و صدور سند جهت هر شرکت و گزارشگیری به صورت جداگانه

انبارداری و انبارگردانی / امکان تعریف چند انبار/ حد سفارش مجدد کالا

تعریف تامین‌کنندگان/ فروشندگان کالای خریداری شده

ثبت سفارش کار/ تحویل/ فاکتور مستقیم برای تامین‌کنندگان کالا و مشتریان

صورت سود و زیان و گزارشات مدیریتی در قالب چارت و گرافیک

محاسبه قیمت تمام‌شده کالای سفارشی

تعریف مشتریان/ شعب/ نواحی فروش

تعریف مراکز ساخت/ لیست مواد و قطعات (BOM)

چند کاربره با امکان تعریف سطوح دسترسی برای هر یک از کاربران

پشتیبانی و آموزش

 

حسابرس آوید را از اینجا  دریافت نمائید.

راهنمای نصب را از اینجا دریافت نمائید.

راهنمای استفاده را از اینجا دریافت نمائید.

 

این نرم افزار تحت مرورگر کار میکند، پیشنهاد می شود از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید. می توانید آخرین نسخه مرورگر فایرفاکس را از اینجا دریافت نمائید.